وبلاگ

مک بوک پرو

 

 

مک بوک پرو در آستانه انتقال اپل به پردازنده های مبتنی بر اینتل در سال 2006 معرفی شد و از آن زمان تاکنون پرچمدار لپ تاپ این شرکت بوده است. این لپ‌تاپ به‌عنوان لپ‌تاپ منتخب برای توسعه‌دهندگان اپل شکوفا شده است و همچنان یکی از مهم‌ترین محصولات اپل باقی می‌ماند، حتی زمانی که به Apple Silicon سفارشی می‌رود.

معرفی پردازنده M1 به مک بوک پرو 13 اینچی پس از به روز رسانی آهسته محصولات اینتل و بهینه سازی ضعیف، این محصول را احیا کرد. اپل هنگام معرفی M1 تصمیم گرفت ظاهر خارجی خط تولید مک بوک خود را تغییر ندهد. سپس، آی‌مک 24 اینچی نمونه‌ای از دستاوردهای اپل در هنگام استفاده از پردازنده‌های سفارشی خود بود.

اپل سپس پردازنده های M1 Pro و M1 Max را در کنار مک بوک پرو 16 اینچی بازطراحی شده و مک بوک پرو 14 اینچی جدید معرفی کرد. اینها قدرتمندترین مک‌بوک‌های اپل هستند که در عین حال عملکرد بهتری نسبت به هر لپ‌تاپ دیگری در بازار دارند، علیرغم داشتن قاب نسبتاً نازک و سبک.

پردازنده M2 در WWDC در سال 2022 معرفی شد و به مک بوک پرو 13 اینچی موجود اضافه شد. برخلاف M2 MacBook Air، MacBook Pro 13 اینچی هیچ تغییر قابل توجه دیگری در طراحی یا عملکرد خود دریافت نکرد.

 

ویژگی های مک بوک پرو

طرح

 

اپل طراحی یکپارچه آلومینیومی را در نسل دوم مک بوک پرو معرفی کرد و این طراحی کلی از آن زمان تا کنون باقی مانده است. شاسی با هر بار تکرار نازک‌تر می‌شد تا اینکه اپل تمام پورت‌های قدیمی را به نفع چهار پورت تاندربولت تایپ سی USB حذف کرد.

با این حال، مدل‌های 2021 اپل درگاه HDMI و اسلات کارت SD را با طراحی بدنه کمی ضخیم‌تر بازگرداندند.

 

 

تمام نسخه‌های مدرن لپ‌تاپ دارای یک صفحه نمایش شیشه‌ای بزرگ، صفحه‌کلید جادویی به‌روز شده با سوئیچ‌های قیچی و لوگوی اپل روی صفحه نمایش هستند. نوار لمسی هنوز در مک بوک پرو 13 اینچی وجود دارد اما به نفع کلیدهای عملکردی با اندازه کامل در مک بوک های M1 Pro و M1 Max 2021 حذف شده است.

رویکرد اپل به طراحی کیس تغییر چندانی نکرده است، حتی با یک بازطراحی جزئی برای تطبیق با درگاه‌های اضافی و افزایش نیازهای خنک‌کننده در مدل‌های 2021. قابل توجه است که اپل سایز پای زیر لپ‌تاپ‌ها را افزایش داده تا هوای بیشتری در هنگام استفاده منظم از زیر آن جریان یابد.

 

پردازنده ها و پیکربندی ها

سه اندازه مک بوک پرو و سه پردازنده مختلف موجود است. مدل پایین رده 13 اینچی فقط گزینه ای برای پردازنده M2 دارد، اما دو مدل بزرگتر می توانند M1 Pro یا M1 Max داشته باشند.

 

 

مک بوک پرو 13 اینچی

پردازنده M2 در مک بوک پرو 13 اینچی همان پردازنده ای است که در مک بوک ایر استفاده می شود. استثنا این است که یک فن خنک کننده فعال در این مدل حرفه ای وجود دارد، بنابراین محدودیت های حرارتی کمتری دارد.

این مدل بدون توجه به پیکربندی تنها دو پورت Thunderbolt در دسترس دارد و هر بار فقط می تواند به یک صفحه نمایش خارجی متصل شود. این در درجه اول محدودیت تراشه M2 است.

مشتریان می توانند مدل پایه را با 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی با قیمت 1299 دلار خریداری کنند. این می تواند برای حداکثر 16 گیگابایت رم و 2 ترابایت فضای ذخیره سازی با قیمت 2299 دلار پیکربندی شود.

 

مک بوک پرو 16 اینچی و 14 اینچی

مشتریان می توانند در حین خرید بین M1 Pro و M1 Max در مک بوک پرو 16 اینچی یا مک بوک پرو 14 اینچی یکی را انتخاب کنند. هر دو مدل دارای تنظیمات پورت، مشخصات نمایشگر و طراحی یکسانی هستند – فقط اندازه نمایشگر و عمر باتری متفاوت است.

M1 Pro را می توان با یک CPU 8 یا 10 هسته ای، پردازنده گرافیکی 14 یا 16 هسته ای و 16 یا 32 گیگابایت رم پیکربندی کرد. مشتریان همچنین می توانند تا 8 ترابایت حافظه SSD یکپارچه خریداری کنند.

M1 Max را می توان با یک پردازنده گرافیکی 24 یا 32 هسته ای و حداکثر 64 گیگابایت رم پیکربندی کرد. حداکثر کردن این پردازنده 700 دلار به قیمت پایه لپ تاپ اضافه می کند و برای حداکثر رم 800 دلار دیگر هزینه دارد.

 

صفحه کلید جادویی

اپل در سال 2015 از مکانیسم سوئیچ قیچی به نفع مکانیزم «پروانه‌ای» نازک‌تر حرکت کرد که منجر به مشکلات متعددی شد. کیبوردهای مک بوک از آن زمان به شدت تحت بررسی قرار گرفتند.

 

 

اولین نسخه از صفحه کلید پروانه ای با مک بوک کوچک 12 اینچی راه اندازی شد. این لپ‌تاپ که اکنون بازنشسته شده است، قدرت پردازش را فدای طراحی فوق‌العاده نازک و سبک وزن کرده است، از جمله مکانیزم صفحه‌کلید که لاغری را به مسافت سفر و قابلیت اطمینان ترجیح می‌دهد.

سوئیچ پروانه ای بحث برانگیز منجر به مشکلات متعددی از جمله گیرکردن یا عدم پاسخگویی کلیدها شد. این شرکت در نهایت یک برنامه گارانتی را برای سرویس مک بوک هایی با مشکلات قابل توجه صفحه کلید آغاز کرد.

در اواخر سال 2019، اپل یک مک بوک پرو 16 اینچی به روز شده را با بازگشت به مکانیسم سوئیچ قیچی معرفی کرد. اپل آن را Magic Keyboard نامید، با سوئیچ های قیچی شبیه به صفحه کلید دسکتاپ اپل به همین نام.

اپل هرگز مشکل پروانه را کاملاً حل نکرد، بدون توجه به اصلاحات طراحی و رفع آن. صفحه کلید پروانه ای با کیبورد جادویی جدید در سری مک بوک جایگزین شد. آخرین موردی که کیبورد جدید را دریافت کرد مک بوک پرو 13 اینچی بود که در اوایل سال 2020 عرضه شد.

 

صفحه نمایش

در سال 2008، اپل ترک پد جدیدی را معرفی کرد که کاربران می توانستند در هر نقطه از سطح روی آن کلیک کنند. قبل از آن، ترک‌پدها شامل دکمه‌های کلیک چپ و راست کلیک در زیر قسمت نشانگر لمسی بودند.

نسل سوم مک بوک پرو شامل یک پد لمسی به روز شده با سطح بزرگتر و لمسی حساس به فشار بود. این پد لمسی Force Touch نامیده می‌شود و لولای مکانیکی کلیک را با یک موتور لمسی که تقریباً یک ارتعاش کلیکی است جایگزین کرد. ترک‌پد بدون برق کلیک نمی‌کند و کار نمی‌کند زیرا هیچ بخش متحرکی ندارد.

3D Touch یکی از ویژگی های آیفون بود که هنگام اعمال فشار با یک کلیک، گزینه های نرم افزاری اضافی را ظاهر می کرد. در حالی که اپل این مورد را از آیفون حذف کرد، ترک پد مک بوک همچنان از سیستم Force Touch معادل مک استفاده می کند. اپل همچنان ترک‌پدهایی را با فورس تاچ داخلی عرضه می‌کند، اما در macOS روی آن تاکیدی نشده است.

 

نوار لمسی

نسل چهارم بحث برانگیز مک بوک پرو بیش از سوئیچ پروانه ای برای تغییر صفحه کلید انجام داد – همچنین نوار لمسی را معرفی کرد. نوار OLED به طور کامل جایگزین ردیف کلید عملکرد شد که منجر به شکایات بسیاری از کاربران شد. نوار لمسی شامل Touch ID و پردازنده کمکی T1/T2 است.

 

 

نوار لمسی دکمه های میانبر را بر اساس برنامه باز و فعال مک نشان می دهد. بسته به کاری که کاربر انجام می دهد، پیشنهادهای متن، شکلک، ابزارهای عکس و جدول زمانی ویدیو ظاهر می شوند.

یک نسخه تغییر یافته از watchOS، نوار لمسی را تامین می‌کرد که به طور کامل بر روی تراشه T1/T2 کار می‌کرد. این پردازنده کمکی همچنین رمزگذاری کامل دیسک و ذخیره داده های Touch ID را انجام می داد.

اپل همچنان مک‌بوک‌های دارای نوار لمسی را می‌فروشد، اما جدیدترین مک‌بوک‌های پرو این نوار را به نفع کلیدهای عملکردی با اندازه کامل کنار گذاشتند. اپل احتمالا نوار لمسی را از دستگاه های باقیمانده با عرضه مدل های جدید حذف خواهد کرد.

 

پورت ها

مک بوک پروهای 2021 دارای چندین نوع پورت هستند که تغییری نسبت به اقدام قبلی اپل برای حذف هر چیزی غیر از USB-C و جک هدفون است. اکنون کاربران سه پورت تاندربولت 4، یک اسلات کارت SD و یک پورت HDMI را خواهند یافت.

اسلات کارت SD جدیدترین و بالاترین سرعت را ارائه نمی دهد، در عوض، به کارت های نوع SDXC محدود می شود. همچنین، درگاه HDMI به جای پورت مدرن HDMI 2.1، فقط HDMI 2.0 است. پورت های ارائه شده بیشتر بر راحتی تمرکز دارند تا عملکرد.

بازگشت اپل به انواع پورت‌ها پس از سال‌ها شکایت مشتریان از نیاز به آداپتور برای اتصال غیر USB به USB صورت می‌گیرد.

اپل همچنین پورت شارژ MagSafe را بازگرداند. این پورت MagSafe 3 است و می‌تواند مک‌بوک پرو 16 اینچی را با 140 وات با 50 درصد باتری در 30 دقیقه با استفاده از آداپتور دیواری مناسب شارژ کند.

 

نمایشگر شبکیه چشم

صفحه نمایش مایع شبکیه چشم اپل در مک بوک پرو 14 اینچی و مک بوک پرو 16 اینچی موجود است، در حالی که صفحه نمایش استاندارد رتینا در مک بوک پرو 13 اینچی موجود است. اصطلاح “رتینا” برای نمایشگرهای اپل با تراکم پیکسلی کافی برای جلوگیری از درک پیکسل های جداگانه در فاصله دید متوسط استفاده می شود.

 

نمایشگر Liquid Retina از نور پس زمینه مینی LED برای محدوده دینامیکی بالاتر و رنگ مشکی بهتر استفاده می کند. همچنین دارای صفحه نمایش 120 هرتزی ProMotion با نرخ تجدید متغیر است که محتوا را در نرخ فریم اصلی خود نشان می دهد. هر دوی این فناوری ها به بهبود عمر کلی باتری هنگام مشاهده محتوای خاص کمک می کنند.

جدیدترین مک بوک پروها دارای میانگین روشنایی عملیاتی 1000 نیت برای محتوای HDR و حداکثر روشنایی 1600 نیت هستند. این بدان معناست که مشاهده محتوا در محیط های روشن آسان تر خواهد بود.

 

سیستم عامل مک

macOS سیستم عامل استاندارد برای همه کامپیوترهای مک است. آخرین نسخه که در سال 2021 معرفی شد، MacOS Monterey است. این به‌روزرسانی سیستم‌عامل ویژگی‌های اجتماعی جدید، کنترل جهانی و قابلیت‌های جدید بین برنامه‌ای را به ارمغان می‌آورد.

 

سافاری با یک سیستم تب جدید و تغییرات در نوار آدرس دوباره طراحی شده است. کاربران می توانند این تغییرات را بر اساس تنظیمات برگزیده در منوی Preferences پیکربندی کنند.

برنامه Messages شامل گزینه‌های جدید Memoji، آیتم‌های “Shared With You” و یک نمایشگر عکس جدید است. FaceTime عملکردی به نام SharePlay برای گوش دادن به موسیقی یا تماشای فیلم با هم در حین تماس دارد.

 

تاریخچه مک بوک پرو

نسل پنجم

لپ‌تاپ حرفه‌ای اپل در طول سال‌ها تغییرات زیادی را به خود دیده است و یکی از بزرگ‌ترین‌ها در اواخر سال 2020 وارد بازار شد. نسل پنجم مک‌بوک پرو در نوامبر 2020 با سیلیکون سفارشی اپل در داخل عرضه شد. این دستگاه پردازنده های اینتل را به نفع M1 کنار گذاشت.

کنترل اپل کل پشته سخت افزار و نرم افزار در خط مک برای اولین بار به معنای افزایش عملکرد و عمر باتری بهبود یافته است. اپل می گوید مک بوک پرو 13 اینچی با تراشه M1 در مقایسه با نسل قبلی اینتل در اوایل سال 2020 تا 2.8 برابر سریعتر با گرافیک تا 5 برابر سریعتر است.

امنیت همچنین به دلیل ماهیت داشتن معماری سیستم سفارشی جدید در بازار بسیار بهبود یافته است – هنوز هیچ بدافزار یا بدافزاری برای محصول مشاهده نشده است.

همانطور که قبلا توضیح داده شد، اپل با انتشار M1 Pro و M1 Max در کنار مک بوک پرو 16 اینچی و مدل جدید 14 اینچی، به نوآوری با Apple Silicon خود ادامه داد. به لطف CPU ها و GPU های یکپارچه که پشته حافظه یکپارچه را به اشتراک می گذارند، این رایانه ها 3.7 برابر سریعتر از نسخه های اینتل کار می کنند.

 

این نسل همچنین نشان دهنده پایان نوار لمسی و معرفی پورت های بیشتری مانند اسلات کارت HDMI و SD است. آنها از پورت Thunderbolt 4 و MagSafe 3 با قابلیت شارژ سریع استفاده می کنند.

مک بوک پرو 13 اینچی با پردازنده M2 در سال 2022 به روز شد، اگرچه هیچ تغییر دیگری ایجاد نشد. انتظار می رود یک مدل آینده طراحی قدیمی را به روز کند و نوار لمسی را حذف کند.

 

نسل چهارم

نسل چهارم مک بوک پرو در اکتبر 2016 عرضه شد و هر دو مدل 15 و 13 اینچی را به روز کرد. MacBook Pro سال‌ها بود که به‌روزرسانی نشده بود، و برخی از کاربران حرفه‌ای ناراحتی خود را در مورد اختلاف توجه اپل بین دستگاه‌های موبایلی که به سرعت در حال پیشرفت هستند و مک راکد اعلام کردند.

با این حال، به‌روزرسانی‌های قابل توجه دستگاه در سال 2016 بیشتر بحث‌برانگیز بود تا اینکه به طور گسترده مورد استقبال قرار گیرد.

 

 

MacBook Pro بسیار نازک به کوچکترین پورت های موجود نیاز داشت، بنابراین با پورت USB-C Thunderbolt 3 عرضه شد. آنها همه کاره بودند اما برای کاربرانی که برای استفاده از پورت به آداپتورها یا تمام تجهیزات جدید نیاز داشتند، جدید بودند. دیگر MagSafe وجود نداشت، اما همه پورت ها می توانستند لپ تاپ را بدون نیاز به کابل اختصاصی تغذیه کنند.

با این حال، همه نگاه ها به صفحه کلید نسل جدید بود که از مک بوک 12 اینچی منتقل شده بود. کلیدهای نازکتر با مکانیزم پروانه ای و فضای کمتر بین آنها، صفحه نمایش لمسی به جای ردیف عملکرد و یک پد لمسی غول پیکر، همگی این طراحی را آینده نگر و جدید کرده اند.

اپل همچنین فناوری Touch ID خود را در دکمه ای در کنار نوار لمسی که به عنوان کلید خواب/بیداری عمل می کند، اضافه کرده است.

در طول سال‌ها، تغییر درگاه‌ها اهمیت کمتری داشت، زیرا کاربران بیشتری لوازم جانبی USB را برای هماهنگی دریافت می‌کردند، اما صفحه کلید امیدهای اپل را برآورده نکرد. در آوریل سال 2018 گزارشی مشاهده شد که نشان می داد صفحه کلید پروانه ای تا دو برابر نسبت به نسل های قبلی از کار می افتد.

 

 

شکایت های دسته جمعی تشکیل شد، اپل صفحه کلید را با مواد غشایی به روز کرد تا از ورود اجسام خارجی جلوگیری کند، و به روز رسانی نهایی صفحه کلید در می 2019 مواد را برای صفحه کلیدهای قوی تر تغییر داد.

اپل همچنین یک برنامه خدمات صفحه کلید برای همه مک بوک های آسیب دیده اعلام کرد. به نظر می‌رسد این تغییرات نیاز به تعمیر «کلیدهای چسبنده» را کاهش داده است، اما هنوز برای کاربرانی که انتظار دارند دستگاه‌هایشان «فقط کار کند» کافی نبودند.

اولین ویرایش نسل چهارم مک بوک پرو در نوامبر 2019 ارائه شد و همراه با آن، یک صفحه کلید جادویی که به تازگی نامگذاری شده است. اپل مکانیسم‌های قیچی و حتی کلید فرار فیزیکی را بازگرداند تا در نهایت و امیدوارم سال‌ها مشکلات صفحه‌کلید را برطرف کند.

این مدل 16 اینچی همچنین شامل به‌روزرسانی‌های مشخصات جدید برای هماهنگی آن با iMac Pro و افزایش باتری به حداکثر مجاز برای سفر با هواپیما یعنی 100 وات است.

در ماه مه 2020، اپل یک به‌روزرسانی 13 اینچی با صفحه کلید جادویی جدید، پردازنده‌های سریع‌تر و فضای ذخیره‌سازی بیشتر منتشر کرد.

 

نسل سوم

در WWDC 2012، اپل نسل سوم «مک بوک پرو با صفحه نمایش رتینا» را معرفی کرد. همانطور که از نامش پیداست، این اولین نوت بوک اپل با صفحه نمایش با وضوح بالا بود. همچنین پردازنده های Core i7، USB 3.0، دومین پورت Thunderbolt و HDMI را اضافه کرد.

برای تطبیق بیشتر با نازک شدن لپ تاپ، اپل MagSafe 2 را اضافه کرد که دارای کانکتور و پورت نازک تری بود. FireWire 800 و Ethernet برای اجازه دادن به پورت های جدید حذف شدند، اما کاربران همچنان می توانستند آنها را از طریق آداپتورهای تاندبولت متصل کنند.

این لپ تاپ برخی از قطعات متحرک را نیز از دست داده است. اپل درایو دیسک را رها کرد و هارد دیسک را به درایو حالت جامد تغییر داد. این طراحی با لحیم کردن حافظه و چسباندن باتری، قابلیت ارتقاء کاربر را بیشتر کاهش داد.

این نسل به‌روزرسانی‌های چشمگیرتری را نسبت به حافظه استاندارد یا تغییرات صفحه نمایش مشاهده کرد. در سال 2013، لپ‌تاپ‌ها به Thunderbolt 2، گرافیک Iris، وای‌فای 802.11ac، و مدل بالاتر 15 اینچی، گرافیک اضافی Nvidia را دریافت کردند. پشتیبانی از 4K از طریق HDMI نیز اضافه شده است.

 

 

به روز رسانی 2015، آخرین به روز رسانی قبل از نسل فعلی، شامل تمام به روز رسانی های معمول سرعت و برخی تغییرات سخت افزاری بود. آن نسل اولین پدید لمسی Force Touch را نشان داد که باعث کلیک‌های آرام‌تر و ملایم‌تر شد و منوهای متنی با فشار عمیق فعال شد.

 

نسل دوم

اپل نسل دوم مک بوک پرو را در یک رویداد مطبوعاتی در اکتبر 2008 معرفی کرد. طراحی جدید، که شاسی قدیمی پاور بوک را کنار گذاشته بود، دارای یک محفظه آلومینیومی یکپارچه با لبه های مخروطی مانند مک بوک ایر بود. درایو نوری و پورت ها برای سبک بدنه جدید مرتب شدند: پورت ها در سمت چپ و درایو نوری در سمت راست.

 

 

اپل پورت ها را تغییر داد و FireWire 400 را حذف کرد، اما پورت FireWire 800 باقی ماند. این به روز رسانی همچنین پورت DVI را به Mini DisplayPort تغییر داد.

 

 

 

این نسل به کاربران این امکان را می‌داد که باتری خود را تعویض کنند، که برای مسافرت یا تعویض یدکی مفید است. باتری تنها با یک بار شارژ حدود 5 ساعت دوام می آورد، بنابراین خرید یک باتری اضافی باعث می شود دستگاه نزدیک به یک روز کامل دوام بیاورد.

اپل یک ترک پد سطح شیشه ای را با قاب آلومینیومی براق جدید خود اضافه کرد. کاربران می‌توانند روی ترک‌پد جدید در هر کجا کلیک کنند، یعنی ارتقای دکمه‌های تعیین‌شده در زیر روی پدهای نسل اول. به روز رسانی های بعدی اسکرول اینرسی را اضافه کردند، مشابه آنچه iOS ارائه می کرد.

 

نسل اول

در میان اولین مک های اینتل، اولین نسل مک بوک پرو در ژانویه 2006 با صفحه نمایش 15 اینچی وارد بازار شد. اپل یک نسخه 17 اینچی بزرگتر را در ماه آوریل عرضه کرد. اینها اولین مک بوک های دارای وب کم بودند. آنها همچنین کانکتور MagSafe را معرفی کردند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید