Spatial Audio تجربه موسیقی شما را متحول می کند
با راهاندازی Spatial Audio در Apple Music امروز، زین لو، یکی از سرپرستان بخش روابط هنرمندان و میزبان رادیویی سرویس استریم، توضیح میدهد که فناوری جدید چه معنایی برای طرفداران و هنرمندان خواهد داشت.
جلد آلبوم Ariana Grande در Apple Music که در iPhone 12 Pro با AirPods Pro جفت شده است نمایش داده می شود.
صدای فضایی با صدای Dolby Atmos و Lossless Audio برای مشترکین Apple Music رسیده است.
ابتدا مونو، سپس استریو، و اکنون صدای فضایی وجود دارد. فضایی یک تجربه همهجانبه با صدا در حال حرکت در اطراف شما در جهات مختلف است. ما قبلا فقط در سینما چنین تجربه ای داشتیم. آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه با موسیقی کار می کند؟ من دارم.
من ابتدا این فرصت را داشتم که به صدای فضایی در AirPods گوش کنم. اولش گیج شدم “آیا این واقعا روی AirPods کار می کند؟ کی ماشینم را بگیرم و با بلندگوهای مخصوص به اتاق شنود بروم؟ و آنها مثل “نه، نه – فقط play را فشار دهید.”
از اولین آهنگ هایی که گوش دادم «Rain on Me» لیدی گاگا و «Black Skinhead» کانیه وست بود. بیان آن در قالب کلمات سخت بود زیرا من تمام زندگی خود را در یک محیط دو کاناله گذرانده ام. من در استریو به دنیا آمدم. متوجه شدم که هنرمندان زیادی در گذشته و حال وجود دارند که دوست داشتند بتوانند با این نوع فناوری تکیه کنند – آهنگ های خود را زنده کنند، آنها را بزرگتر کنند و فقط آنها را به سطوحی برسانند. هنوز کسی فکرش را هم نکرده بود اما آنها فقط دو کانال استریو برای بازی داشتند. حالا آنها می توانند فراتر از آن بروند. بنابراین، برای اینکه بتوانم قسمت هایی از این آهنگ ها را از پشت و اطرافم بشنوم؟ من اینطور گفتم: “من همه چیز را وارد کردم. متوجه شدم.” تلویزیون HD شد – اکنون موسیقی فضایی می شود.
چیزی که من بلافاصله فکر کردم این بود: «هنرمندان چگونه میخواهند از این استفاده کنند؟ لیل بیبی چگونه می خواهد از این استفاده کند؟ اولیویا رودریگو یا پگی گو چگونه قرار است از این استفاده کنند؟ فرانک اوشن چگونه می خواهد از این استفاده کند؟ آیا آنها بر خلاف این محیط دو کاناله، با ایده یک محیط سه بعدی شروع به ساخت موسیقی می کنند؟»
من مجذوب این هستم که بدانم چگونه می توانم از نظر احساسی توسط آهنگ های مورد علاقه ام به روشی متفاوت با Spatial Audio تحت تأثیر قرار بگیرم. چون همه چیز از گوش من عبور می کند و چیزی را تحریک می کند، درست است؟ این همان چیزی بود که در هنگام گوش دادن به این آهنگ ها در Spatial به ذهنم خطور کرد: داشتم به این آهنگ ها گوش می دادم که واقعاً خوب می شناختم، اما احساس دیگری داشتم. بنابراین، مهم نیست که آهنگها چگونه به صدا در میآیند، بلکه به احساس آهنگها نیز بستگی دارد.
من معتقدم آنچه قرار است اتفاق بیفتد این است که هنرمندان شروع به شنیدن چیزهایی کنند که قبلا نشنیده اند. بیلی کورگان را تصور کنید که به مهندس می گوید: “وقتی گیتار را در ابتدای “آرام” در سال 1993 ساختم، می خواستم از فاصله سه و نیم مایلی پشت سر شما شنیده شود و سپس می خواهم آن را جلوی پایتان بیاورم. از صورت شما در 3.2 ثانیه درست زمانی که طبل های جیمی چمبرلین شروع می شود. اکنون، بدیهی است که من بیلی کورگان نیستم و این را درست کردم. اما اگر بتوانم به این فکر کنم که چگونه قرار است پیش برود، تصور کنید او قرار است چه کاری انجام دهد؟
موسیقی در دوران مدرن اغلب در مورد نوآوری بوده است. از ضبطهای چند کاناله، گیتارهای الکتریک، میکروفونها و سینت سایزرها، اکو نوار و سمپلرها، تا MIDI و iPod – فناوریهای بسیاری برای پخش، ضبط، ضبط، میکس و اشتراکگذاری موسیقی اختراع شدهاند. نوازندگان، مهندسان و تولیدکنندگان با Spatial Audio این ابزار جدید شگفتانگیز را برای ارائه یک تجربه سه بعدی جدید برای میلیونها نفر دارند. همه چیز از یک ابزار جدید برای آزمایش هنرمندان شروع می شود و در نهایت شما با “Sgt. گروه Pepper’s Lonely Hearts Club Band”؛ در نهایت با «صداهای حیوان خانگی» مواجه می شوید.
از طرف هنرمندانی که آن را پذیرفته اند به دست خواهد آمد. از افرادی که قرار است از آن استفاده کنند و افرادی که قرار است آن را دوست داشته باشند، سرمایه گذاری می کند. زمانی که من از بچگی شروع به ساخت بیت کردم، باید پول زیادی پس انداز می کردی تا یک سمپلر تهیه کنی. آنها به راحتی در دسترس نبودند و تعداد بسیار کمی از آنها در قفسه وجود داشت. با Spatial Audio، میتوانم AirPods خود را در آن قرار دهم، پخش را فشار دهم و یک تجربه فضایی داشته باشم. طرفداران و هنرمندان ابزاری برای گوش دادن به این و ساختن چنین موسیقی در حال حاضر دارند. آن وقت است که همه چیز تغییر می کند، زیرا نمی تواند تاثیری بر روی جوانی که آنجا نشسته و گوش می دهد، نداشته باشد، “من می خواهم موسیقی من آنقدر خوب به نظر برسد.”
از اینجا به بعد سفر بسیار هیجان انگیزی خواهد بود. در نهایت هنرمندان جدیدی خواهند بود که در فضایی به دنیا می آیند، درست مثل من که در استریو به دنیا آمدم. هنرمندان در آینده ممکن است هرگز به ساخت یک ضبط استریو فکر نکنند – زیرا تنها چیزی که تا به حال میدانند فضایی است. و ساخت موسیقی فضایی فقط بهتر می شود. اپل در اواخر امسال در حال ساخت ابزارهای همهجانبه نویسندگی موسیقی مستقیماً در Logic Pro است. بنابراین هر نوازندهای میتواند آهنگهای خود را در فضایی صوتی برای Apple Music ایجاد و میکس کند – چه در استودیو، چه در خانه یا هر کجا.
البته، استریو همیشه وجود خواهد داشت – هیچکس وارد نمیشود و استریو را لغو نمیکند، همانطور که مونو را لغو نکردند. من تعداد زیادی صفحه مونو در مجموعه خود دارم و صدای آنها عالی است . Spatial Audio بهترین تجربه شنیدن موسیقی را برای شما فراهم می کند.